Keynote

‘Iedereen hier kan gedragswetenschapper zijn’

Als we interventies bedenken om gedrag te veranderen, wordt er vaak te weinig nagedacht over welk gedrag we precies willen veranderen. Dat betoogt de bevlogen Amerikaanse gedragswetenschapper Matt Wallaert. "Alleen zeggen dat je wil dat mensen meer sparen is veel te vaag."

Gedrag veranderen: de aanwezigen bij dit jubileumcongres zijn hier elke dag mee bezig. Matt Wallaert, de Amerikaanse spreker van vandaag, weet alles over dit onderwerp. De gedragswetenschapper en ondernemer werkt op het kruispunt van technologie en menselijk gedrag.

Hij ontwerpt producten en programma's die mensen helpen een gelukkiger en gezonder leven te leiden. Zo is hij onder meer het brein achter GetRaised.com, een tool die vrouwen helpt om loonsverhoging te vragen.

Meetbaar gedrag

"Alles wat we doen, alles wat we maken is bedoeld om gedrag te veranderen, zegt Matt Wallaert aan het begin van zijn verhaal. "Een koffiekopje vraagt erom gevuld te worden, een stoel wordt gemaakt om op te gaan zitten. En toch vragen maar weinig mensen zich als ze iets ontwerpen af welk gedrag ze precies willen veranderen."

Schrijf dat gedrag op papier, adviseert hij zijn publiek. "Alleen zeggen dat meer mensen moeten gaan sparen is te beperkt. Beschrijf het kleinst mogelijke, meetbare gedrag. Als je dat niet doet, schiet je met hagel, doe je maar wat." Benoem vervolgens de remmende druk en de bevorderende druk voor die gedragsverandering. Wat zorgt ervoor dat het gedrag niet verandert en wat zorgt ervoor dat dat gedrag wel verandert?

Remmende krachten

Vaak is iets doen aan de remmende druk het meest zinvol, omdat die het breedst toepasbaar is. Prijs en beschikbaarheid zijn voorbeelden van dit soort druk. Ook belangrijk: maak het meetbaar, zodat je weet wat het effect van gedragsverandering is.

Uber is een perfect voorbeeld, vindt Wallaert. Zij maakten de gedragsverandering heel concreet: ‘Take an Uber’. Met hun app nemen ze een groot deel van de remmende druk weg: ze zorgen ervoor dat iedereen met een smartphone en internetverbinding een Uber kan nemen. Ook weten ze precies hoeveel mensen die Uber nemen: de gedragsverandering is dus meetbaar.

Opereren als ninja’s

Iemand uit de zaal vraagt hoe we het gevecht aan kunnen gaan met de grote bedrijven die enorme budgetten hebben en dat investeren in het veranderen van ons gedrag. Wallaert. "We hebben inderdaad geen grote budgetten zoals de marketeers van Mars, daarom moeten we skilled zijn, we moeten met precisie te werk gaan. Iedereen kan een gedragswetenschapper zijn. De kracht van klein is dat we wendbaar zijn, snel kunnen veranderen. Als we dit gevecht aan willen gaan moeten we opereren als ninja’s."

Mirjam Streefkerk
Voeg toe aan selectie