Werksessie 2.8

Hoe maakt u het verschil?

In deze werksessie bewandelen de deelnemers het pad van Julian. Julian is 21 jaar en zit al drie jaar in de schulden, maar hoe is hij daar gekomen?

We doorlopen verschillende fases in zijn leven, van zijn eerste bijbaan tot het moment waarop hij 18 wordt. Wat waren valkuilen? In welke mate kreeg hij ondersteuning van instanties zoals gemeente, school, jongerenwerk of verzekeraar?

De deelnemers vinden eensgezind dat Julian veel te weinig ondersteuning krijgt van verschillende instanties. En omdat hij ook van zijn ouders niet heeft geleerd hoe je verstandig met je geld omgaat, is Julian flink in de problemen gekomen.

De deelnemers aan de sessie gaan elk voor zich na wat hun organisatie kan doen om de problemen van Julian op te lossen en – liever nog – te voorkomen.

Het is lastig om jongeren als Julian te bereiken. Brieven van zorgverzekeraar, incassobureau of gemeente zijn vaak te ingewikkeld of worden niet eens opengemaakt. Misschien kunnen we ze beter bereiken via social media? Of via school?

Dat laatste is wat Diversion doet. Jos Heijhuurs, adviseur bij Diversion, vertelt over de lesprogramma’s die zij verzorgen op het voortgezet onderwijs en het mbo. MoneyWays, zo heet de aanpak, heeft in meer dan 1.500 schoolklassen door heel Nederland geldzaken en financiële problematiek bespreekbaar gemaakt. Verzorgd door ‘peer educators’, dus op een voor jongeren begrijpelijke en aansprekende manier. Scherp, maar met humor en luchtigheid. Je leest er meer over op www.moneyways.nl of bekijk dit filmpje van Omroep West. Gemeenten kunnen dit bijvoorbeeld inkopen voor de scholen in hun regio. De aanpak is ontwikkeld door Diversion en het Nibud.

Martijn Schut
Voeg toe aan selectie